3522010

Print

مسئولیت پذیری دولت ها برای امحای خشونت علیه زنان

تهران 2 آذر 1389 (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد) – بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی امحای خشونت علیه زنان 25 نوامبر 2010 برابر با 4 آذر ماه 1389 ضمن تاکید بر نقش رسانه ها برای افزایش آگاهی درباره منافع اجتماعی توانمندسازی زنان خواستار مسئولیت پذیری تمامی دولت ها، جامعه مدنی، تشکل های صنفی وافراد برای امحای خشونت علیه زنان و دختران شد.
 

متن کامل پیام ایشان به شرح زیر است:
اجازه دهید  در حالیکه روز بین المللی امحای خشونت علیه زنان2010 را گرامی می داریم، بر تلاش های فزاینده و گسترده برای حل این مسئله مهم تاکید نماییم. سازمان های زنان دیگر تنها نیستند. از آمریکای لاتین تا ایالات متحده، از آسیا تا آفریقا، مردان وپسران، جوانان و سالمندان، موسیقی دانان، افراد سرشناس، شخصیت های ورزشی، رسانه ها، سازمان های خصوصی و همگانی و شهروندان عادی، همگی برای حمایت از زنان ودختران جهت ارتقای توانمندی و حقوق آنان تلاش روز افزون می نمایند.

خط مشی جنبش اجتماعی با شعار "به خشونت علیه زنان نه بگویيد و متحد شوید" مشتمل بر حدود  1 میلیون فعالیت است که به وسیله جامعه مدنی و افراد در سراسر جهان به اجرا در آمده  است. در پنجمین کنفرانس جهانی جوانان در مکزیکو در ماه اوت امسال، فعالان جوان از سراسر جهان در پیام خود به روشنی بيان داشتند: "زمان خاتمه  خشنونت علیه زنان و دختران فرا رسیده!" کشور های عضو سازمان ملل متحد نیز در گیر این امر هستند. از نوامبر 2010 پایگاه اطلاعاتی اینجانب  در مورد دامنه، ماهيت و عواقب خشونت عليه زنان که  سیاست ها و برنامه ها برای مبارزه با این مشکل فراگير را گرد آوری می کند، بیش از 100 گزارش از دولت ها به ثبت رسانده است.

امسال گرامیداشت این روز جهانی بر نقشی تاکيد دارد که جامعه تجاری می تواند از طرح های توسعه ای گرفته تا ارائه حمایت مستقیم مالی به سازمان های فعال در خاتمه دادن به خشونت و پذیرفتن اصول مسئولیت های اجتماعی ايفا نمايد. "اصول توانمندسازی زنان" ابتکاری از جانب پيمان جهانی ملل متحد وصندوق توسعه سازمان ملل متحد برای زنان (UNIFEM) هزینه های مربوط به موضوع خشونت علیه زنان را که 120 شرکت عمده حمایت کرده، مورد تاييد قرار داده است. تعداد فزاینده ای از رسانه ها مسئله ای که  به "قتل های ناموسی" معروف است، قاچاق دختران و خشونت جنسی در درگیری ها را مورد تاکید قرار می دهند. همچنین رسانه ها آگاهی درباره منافع اجتماعی توانمندسازی زنان را افزایش می دهند. در عین حال اقدامات بیشتری مورد نیاز است. در خانه، مدارس و ادارات، اردوگاه های پناهندگان و شرايط جنگی، تشکل های صنفی می توانند به ما کمک نمایند مانع بسیاری از اشکال خشونت شويم که کماکان زنان و دختران با آن ها مواجه هستند.

نهضت اینجانب با عنوان "برای خشونت علیه زنان متحد شوید" و"شبکه مردان مسئول" که سال گذشته راه اندازی شد، استقبال و تعهد ایجاد نموده است. پیام در حال اشاعه است: خشونت علیه زنان و دختران هیچ جایی در اجتماع ندارد و گریز از مجازات مرتکبان جرم خشونت علیه زنان دیگر قابل تحمل نیست. در این روز بین المللی اینجانب تمامی دولت ها، جامعه مدنی، تشکل های صنفی وافراد را ترغیب می نمایم برای امحای خشونت علیه زنان و دختران مسئولیت بپذیرند.

***